Hatha Yoga

Goed voor Iedereen


Welkom op mijn webstie, 


Door hatha yoga oefeningen en ademhalingstechnieken leer je je spieren bewust aan te spannen en te ont-spannen, waardoor je het verschil van spanning en ont-spanning leert kennen.

Leer luisteren naar de signalen van je eigen lichaam tijdens het uitvoeren van de oefeningen. Door bewuster te ademen, kun je eventuele blokkades opheffen, zodat de energie weer vrij door kan stromen en er ruimte ontstaat.
Hierdoor voel je je lichamelijk en geestelijk beter en ben je dus jezelf aan het helen.

Dit gaat dan ook verder in je dagelijkse leven, waardoor je je beter leert ontspannen, beter kunt slapen en bovendien beter kunt concentreren.  Een ieder doet de oefeningen op zijn/haar manier, binnen de mogelijkheden die het lichaam aangeeft. Het gaat niet om prestatie.
Hatha yoga is niet zweverig en je hoeft er ook niet lenig voor te zijn.

Na langere tijd van beoefening word je van zelf soepeler en sterker.
De ademhalingsoefeningen geven je meer ruimte.en verbeteren de algehele conditie.

Een warme groet,

Karin Snijders



Een goed en gezond 2017 toegewenst met fijne oefeningen.


Oefening van de maand januari 2017


Omdat de mens een recht opstaand wezen is beginnen we met de Staande Berg

De voeten staan evenwijdig naast elkaar op heupbreedte. Je kunt dit controleren door van beide handen vuisten te maken, welke naast elkaar dan precies tussen de voeten passen.

Terwijl je rechtop staat ga je met je aandacht naar de voetzolen. Voel waar de voetzolen de mat raken en waar niet. Ga dan met de aandacht naar de enkels, de onderbenen en de knieen. Trek de knieen aan en ontspan ze weer. Ga met de aandacht naar de dijbenen. Dan komen we nu bij de buik en billen. Span de billen aan en ontspan ze weer. Trek de buikspieren aan en laat ze enigszins los. 

Nu ga je met je aandacht naar de wervelkolom. Stel je voor dat je de wervelkolom wervel voor wervel rechtop zet. De schouders zijn laag en ontspannen. Zet dan de handen in de zij en draai de schouders een aantal keren naar voren en dan naar achteren. Laat de armen en handen dan ontspannen naar beneden hangen. De nek is lang en je hoofd is als het ware de laatste wervel. Je kijkt ontspannen recht naar voren.

In deze houding adem je rustig in en uit. Om in de Staande Berg houding te komen strek je nu licht de handen en de armen door. 

Dit is de Staande Berg, Probeer te ontspannen wat je kunt ontspannen en adem rustig in en uit, terwijl de beide armen en hand iets gestrekt zijn.

Wil je de oefening afbreken, breng dan beide handen voor de borst tegen elkaar aan. Terwijl je inademt breng je de beide handen gestrekt omhoog. Strek even door en laat dan op de uitademing de beiden armen langs zij gestrekt naar de beneden komen.