Hatha Yoga
Goed voor Iedereen


Welkom op mijn webstie, 


Door hatha yoga oefeningen en ademhalingstechnieken leer je je spieren bewust aan te spannen en te ont-spannen, waardoor je het verschil van spanning en ont-spanning leert kennen.

Leer luisteren naar de signalen van je eigen lichaam tijdens het uitvoeren van de oefeningen. Door bewuster te ademen, kun je eventuele blokkades opheffen, zodat de energie weer vrij door kan stromen en er ruimte ontstaat.
Hierdoor voel je je lichamelijk en geestelijk beter en ben je dus jezelf aan het helen.

Dit gaat dan ook verder in je dagelijkse leven, waardoor je je beter leert ontspannen, beter kunt slapen en bovendien beter kunt concentreren.  Een ieder doet de oefeningen op zijn/haar manier, binnen de mogelijkheden die het lichaam aangeeft. Het gaat niet om prestatie.
Hatha yoga is niet zweverig en je hoeft er ook niet lenig voor te zijn.

Na langere tijd van beoefening word je van zelf soepeler en sterker.
De ademhalingsoefeningen geven je meer ruimte en verbeteren de algehele conditie.

Via mijn links kan ik je wellicht op goede ideeen brengen.

Een warme groet,

Karin Snijders


Oefening van de maand oktober/november 2017 - Hoofd- nek en schouderoefeningen

Ook het hoofd, de nek en de schouders hebben veel te lijden omdat we dagelijks meerdere uren voor een beeldscherm zitten en dus vaak in dezelfde houding zitten, hetgeen verstarring van veel spieren met zich meebrengt.

Je kunt deze oefening zittend op een stoel doen of zittend op de grond in kleermakerszit.

Doe deze oefening rustig en bedachtzaam !

Je zit rechtop, de schouders zijn ontspannen en laag, de rug is recht. Je nek is lang en je hoofd staat recht op de ruggewervel. Je onderkaak is ontspannen. 

Zet nu beide handen in de zij en draai de schouders een aantal keren rustig naar voren. Vervolgens naar achteren. Trek dan op een inademing de beide schouders omhoog en laat ze op een uitademing naar beneden vallen. De beide handen leg je op de knieen. Laat het hoofd en de nek naar voren vallen, zodat de kin op de borst komt. Draai dan nu het hoofd rustig op een inademing over de rechter schouder, dan naar achter en vervolgens op een uitademing over de linkerschouder. Dan komt de kin weer op de borst. Daarna doe je de andere kant.

Na beide kanten drie keer te hebben gedaan, breng dan het hoofd weer omhoog. Laat vervolgens het rechter oor naar de rechter schouder vallen. Na een aantal ademhalingen breng je het hoofd weer rechtop en uitademend laat je het linker oor naar de linker schouder vallen. Dan  breng je het hoofd weer recht omhoog.