Hatha Yoga
Goed voor Iedereen


Welkom op mijn webstie, 


Omdat we in het dagelijks leven vaak spanningen vasthouden is het goed hatha yoga oefeningen te doen.

Door hatha yoga oefeningen en ademhalingstechnieken leer je je spieren bewust aan te spannen en te ont-spannen, waardoor je het verschil van spanning en ont-spanning leert kennen. Leer luisteren naar de signalen van je eigen lichaam tijdens het uitvoeren van de oefeningen. Door bewuster te ademen, kun je eventuele blokkades opheffen, zodat de energie weer vrij door kan stromen en er ruimte ontstaat.

Hierdoor voel je je lichamelijk en geestelijk beter en ben je dus jezelf aan het helen.

Dit gaat dan ook verder in je dagelijkse leven, waardoor je je beter leert ontspannen, beter kunt slapen en bovendien beter kunt concentreren.  Een ieder doet de oefeningen op zijn/haar manier, binnen de mogelijkheden die het lichaam aangeeft. Het gaat niet om prestatie.
Hatha yoga is niet zweverig en je hoeft er ook niet lenig voor te zijn.

Na langere tijd van beoefening word je van zelf soepeler en sterker. De ademhalingsoefeningen geven je meer ruimte en verbeteren de algehele conditie.

Je kunt de oefeningen rustig doorlezen en beoefenen voor je zelf. Het beste kun je de oefeningen op een vast tijdstip doen. Voel voor je zelf wat voor jou prettig is. Voor de een is dat in de ochtend, voor de ander in de avond.

Via mijn links kan ik je wellicht op goede ideeen brengen.

Een warme groet,

Karin Snijders


Oefening van de maand oktober 2018 

De Neerkijkende Hond

Je staat aan het eind van je mat, met de voeten evenwijdig naast elkaar. Breng de kin op de borst en laat het hoofd, de schouders naar voren vallen. Rol de hele wervelkolom af tot de handen eventueel op de grond staan. Eerst maak je eigenlijk een gelijkzijdige driehoek. Je loopt met de handen naar voren tot je een driehoek vormt.

Duw de hielen naar de grond en ook de handpalmen druk je als het ware in de grond. Adem rustig in en uit. Breng dan de beide schouderbladen iets uit elkaar en de kin naar de borst. Blijf in deze houding rustig ademen en voel wat er gebeurd als je deze oefening uitvoert.

Wil je de oefening afbreken, breng dan eerst het hoofd weer in het verlengde van de wervelkolom en loop dan weer terug met de handen richting de voeten. Kom dan rustig omhoog tot je weer rechtop staat.

Als je het leuk vind kun je de oefening meerdere keren herhalen.