Hatha Yoga
Goed voor Iedereen


Welkom op mijn webstie, 


Omdat we in het dagelijks leven vaak spanningen vasthouden is het goed hatha yoga oefeningen te doen.

Door hatha yoga oefeningen en ademhalingstechnieken leer je je spieren bewust aan te spannen en te ont-spannen, waardoor je het verschil van spanning en ont-spanning leert kennen. Leer luisteren naar de signalen van je eigen lichaam tijdens het uitvoeren van de oefeningen. Door bewuster te ademen, kun je eventuele blokkades opheffen, zodat de energie weer vrij door kan stromen en er ruimte ontstaat.

Hierdoor voel je je lichamelijk en geestelijk beter en ben je dus jezelf aan het helen.

Dit gaat dan ook verder in je dagelijkse leven, waardoor je je beter leert ontspannen, beter kunt slapen en bovendien beter kunt concentreren.  Een ieder doet de oefeningen op zijn/haar manier, binnen de mogelijkheden die het lichaam aangeeft. Het gaat niet om prestatie.
Hatha yoga is niet zweverig en je hoeft er ook niet lenig voor te zijn.

Na langere tijd van beoefening word je van zelf soepeler en sterker. De ademhalingsoefeningen geven je meer ruimte en verbeteren de algehele conditie.

Je kunt de oefeningen rustig doorlezen en beoefenen voor je zelf. Het beste kun je de oefeningen op een vast tijdstip doen. Voel voor je zelf wat voor jou prettig is. Voor de een is dat in de ochtend, voor de ander in de avond.

Via mijn links kan ik je wellicht op goede ideeen brengen.

Een warme groet,

Karin Snijders


Oefening van de maand mei 2018 - De Boom

De voeten staan op heup breedte naast elkaar. Je staat ontspannen recht op. Adem rustig in en uit. Breng dan het evenwicht naar je rechterbeen. Je linkervoet breng je omhoog en je zet de voet aan de binnenkant van je rechter bovenbeen of onder de knie, tegen je onderbeen. Zet dan de beide handen voor de borst. Adem een aantal keren rustig door.

Op een inademing breng je beide handen en armen omhoog en je strekt door. Uitademend laat je de armen iets uit elkaar vallen, alsof het de takken van een boom zijn. De schouders blijven laag. Adem rustig door.

Op een uitademing laat je eerst de beide armen naar beneden komen en vervolgens zet je de linkervoet weer naast de rechter. Je staat dan weer ontspannen rechtop en kun je de andere kant doen.