Hatha Yoga
Goed voor Iedereen


Ademhalingsoefeningen


Veel mensen ademen op een verkeerde manier, waardoor je allerlei klachten kunt gaan krijgen van tintelende handen tot hyperventilatie. Dit kan ontstaan in de loop van je leven, doordat je bijvoorbeeld erg gespannen bent of ergens erg van geschrokken bent. Daarom is het goed om ademhalingsoefeningen te doen. Probeer het rustig op te bouwen voor je zelf. Mocht het niet gelijk lukken, blijf dan rustig oefenen. Belangrijk is dat je eigenlijk wat korter inademt en wat langer uitademt, zodat je niet te veel zuurstof in je lichaam houdt, waardoor je je bv. "licht" in je hoofd kunt gaan voelen. Als je dit merkt tijdens het oefenen, stop dan met de beoefening van de ademhaling en adem op een natuurlijke manier in en uit, zodat je daarna weer kunt gaan oefenen met de volledige ademhaling.


De volledige ademhaling

Je kunt deze oefening het beste doen als je op de grond zit in kleermakers zit of hele of halve lotus. Of als je recht op een stoel of kruk zit, met beide voeten op de grond.

De handen kun je op de knieen in een mudra houden, (duim en wijsvinger tegen elkaar met de handpalmen naar boven) of in de schoot leggen met de handen op elkaar.
Verder zit je recht op met een rechte rug en ontspannen schouders. Je nek is lang en je gezicht is ontspannen en ook de onderkaak is ontspannen. Je sluit de ogen.

Je ademt eerst de buik vol, vervolgens de flanken, dan de longen zelf en het boven stuk van de longen. Uitadement gaat eerst het boven stuk van de longen leeg, dan de rest van de longen, de flanken en dan de buik. Vervolgens adem je weer rustig in en vul je de buik, de flanken, de longen ect. 

Maak van de in- en de uitademing een vloeiende beweging. Als het niet gelijk lukt, blijf dan rustig door oefenen. 


De Ujjayi ademhaling

De ujjayi ademhaling is eigenlijk een uitbreiding van de volledige ademhaling. 

Heb je de volledige ademhaling enigszins onder controle dan kun je je nu concentreren op het verhemelte. Als je door de neus in- en uitademt kun je een koele stroom voelen langs het verhemelte. het gebied tussen je gehemelte en boven in de keel.

Als je uit-adement volgens de ujjayi ademhaling, vernauwen zich vanzelf de stembanden. Je ademt in door de neus en uit door de neus. De mond blijft gesloten, net als bij de volledige ademhaling.

Op een gegeven moment merk je dat als je uitademt, je eigenlijk ook al weer bezig bent met de inademing. En als je inademt, ben je ook eigenlijk al weer bezig met uitademen. Er ontstaat dan een vloeiende beweging van de in- en de uitademing.

Ujjayi betekent ook wel de oceaan-ademhaling. Je kunt het ook horen als het ruisen van de zee. 


Ademen in een driehoek

Adem drie tellen in en vervolgens drie tellen uit. Na de uitademing adem je vervolgens drie tellen niet. Na drie tellen adem je dan weer in. De ademhaling is de volledige ademhaling in drie of meer tellen.

Vind je drie tellen te weinig dan kun je ook bv vijf tellen nemen.