Hatha Yoga
Goed voor Iedereen


Welkom op mijn webstie, 


Omdat we in het dagelijks leven vaak spanningen vasthouden is het goed hatha yoga oefeningen te doen.

Door hatha yoga oefeningen en ademhalingstechnieken leer je je spieren bewust aan te spannen en te ont-spannen, waardoor je het verschil van spanning en ont-spanning leert kennen. Leer luisteren naar de signalen van je eigen lichaam tijdens het uitvoeren van de oefeningen. Door bewuster te ademen, kun je eventuele blokkades opheffen, zodat de energie weer vrij door kan stromen en er ruimte ontstaat.

Hierdoor voel je je lichamelijk en geestelijk beter en ben je dus jezelf aan het helen.

Dit gaat dan ook verder in je dagelijkse leven, waardoor je je beter leert ontspannen, beter kunt slapen en bovendien beter kunt concentreren.  Een ieder doet de oefeningen op zijn/haar manier, binnen de mogelijkheden die het lichaam aangeeft. Het gaat niet om prestatie.
Hatha yoga is niet zweverig en je hoeft er ook niet lenig voor te zijn.

Na langere tijd van beoefening word je van zelf soepeler en sterker. De ademhalingsoefeningen geven je meer ruimte en verbeteren de algehele conditie.

Je kunt de oefeningen rustig doorlezen en beoefenen voor je zelf. Het beste kun je de oefeningen op een vast tijdstip doen. Voel voor je zelf wat voor jou prettig is. Voor de een is dat in de ochtend, voor de ander in de avond.

Via mijn links kan ik je wellicht op goede ideeen brengen.

Een warme groet,

Karin Snijders


Oefening van de maand juni 2018 - De Duif

Je staat met handen en knieen op de grond. Je schuift nu je rechterknie naar voren en legt de hiel van de rechter voet in de linker lies. Je linker been strek je naar achteren.

Plaats beiden handen op de vingers, alsof je handen vogelpoten zijn. Je strekt je bovenlichaam, je schouders blijven laag en de nek blijft lang. Je kijkt recht voor je uit terwijl je in en uit ademt.

Na een aantal ademhalingen breng je het bovenlichaam naar voren en je strekt je beide armen van je af. Je ligt als het ware over je rechter knie heen. Na een aantal ademhalingen richt je jezelf weer op.

Breng je linker onderbeen omhoog en pak deze vast met je linker hand aan de binnenkant van de linker enkel. De rechter hand staat op de grond. Draai je hoofd naar links en kijk naar de linker voet (niet zichtbaar op de afbeelding) en adem rustig in en uit. Blijf de romp strekken.

Wil je de oefening afbreken laat dan eerst de linkervoet los en draai je hoofd naar voren. Zet de beide handen op de grond en kom weer op handen en knieen.

Nu kun je de andere kant doen.

Veel plezier !