Hatha Yoga
Goed voor Iedereen


Welkom op mijn webstie, 


Omdat we in het dagelijks leven vaak spanningen vasthouden is het goed hatha yoga oefeningen te doen.

Door hatha yoga oefeningen en ademhalingstechnieken leer je je spieren bewust aan te spannen en te ont-spannen, waardoor je het verschil van spanning en ont-spanning leert kennen. Leer luisteren naar de signalen van je eigen lichaam tijdens het uitvoeren van de oefeningen. Door bewuster te ademen, kun je eventuele blokkades opheffen, zodat de energie weer vrij door kan stromen en er ruimte ontstaat.

Hierdoor voel je je lichamelijk en geestelijk beter en ben je dus jezelf aan het helen.

Dit gaat dan ook verder in je dagelijkse leven, waardoor je je beter leert ontspannen, beter kunt slapen en bovendien beter kunt concentreren.  Een ieder doet de oefeningen op zijn/haar manier, binnen de mogelijkheden die het lichaam aangeeft. Het gaat niet om prestatie.
Hatha yoga is niet zweverig en je hoeft er ook niet lenig voor te zijn.

Na langere tijd van beoefening word je van zelf soepeler en sterker. De ademhalingsoefeningen geven je meer ruimte en verbeteren de algehele conditie.

Je kunt de oefeningen rustig doorlezen en beoefenen voor je zelf. Het beste kun je de oefeningen op een vast tijdstip doen. Voel voor je zelf wat voor jou prettig is. Voor de een is dat in de ochtend, voor de ander in de avond.

Via mijn links kan ik je wellicht op goede ideeen brengen.

Een warme groet,

Karin Snijders


Oefening van de maand juli 2018 - De Dolfijn

Je zit op handen en knieen.  Zet de ellebogen op de grond. Leg beide onder armen op de grond zodat de handen de ellebogen kunnen pakken. Je vouwt de handen in elkaar, zodat de ellebogen en handen een gelijkzijdige driehoek vormen. Breng dan op een inademing het bekken omhoog, strek de beide benen. Druk de beide hielen naar de grond. Adem in deze houding rustig in en uit. Probeer rust te vinden in de houding. Het hoofd en de nek zijn ontspannen. 

Wil je de oefening afbreken, breng dan de knieen naar de grond en kom tot zit. Je kunt de oefening natuurlijk meerdere keren herhalen. Als rust houding kun je het bovenlichaam over de bovenbenen leggen, met het voorhoofd op de grond en de armen langs de benen. 

Voor meer oefeningen kijk bij Yoga Series en verder.

Veel plezier en een fijne zomervakantie.