Hatha Yoga
Goed voor Iedereen



Oefening van de maand februari/maart/april 2018 - Zijwaartse strekking en draaing van de ruggewervel en nek en een achteroverbuiging.

Je zet de benen in een grote spreidstand neer en draai je rechter voet naar buiten. Op een inademing breng je beide armen gestrekt zijwaarts. Op de uitademing breng je de rechter hand naast de rechter voet en de linker arm wijst omhoog. Je kijkt naar de linker hand die omhoog wijst. Adem rustig in en uit. Op een inademing kom je omhoog en komen de armen gestrekt zijwaarts. Op de uitademing breng je de beide armen weer langs het lichaam. Zet de rechter voet recht naar voren.Je kunt dan de oefening aan de andere kant doen. 

Uitbreiding

Je staat nog steeds in een spreidstand, je kunt deze eventueel vergroten. Breng je rechte rug op een uitademing naar voren. De armen hangen los naar beneden. Zet nu de beide handen op de grond met de beide polsen tegen elkaar aan. Op een inademing breng je de rechterarm omhoog en kijk je naar de rechter hand terwijl je rustig in en uit ademt.

Na een aantal ademhalingen breng je de rechter arm op een uitademing naar beneden. En op de volgende inademing breng je de linker arm omhoog en kijk je naar de linker hand. Je rug en hoofd zijn in een rechte lijn terwijl je kijkt naar je hand. Er is dan een draaiing om de wervelkolom.

Wil je de oefening afbreken, eindig dan met beide handen op de grond en een rechte rug. Buig de beide knieen en kom op een inademing rustig om hoog. Vervolgens breng je de voeten weer bij elkaar. Blijf dan even rustig staan en voel na wat de oefening met je gedaan heeft.

Waarschijnlijk ben je bij de laatste oefening met een gestrekte rug omhoog gekomen. Nu kom je anders omhoog door heel rustig de rug te strekken. Je blijft je hoofd en nek ontspannen. Ook de armen blijven los naar beneden hangen. Je rolt nu als het ware de rug geheel omhoog en als laatste zet je het hoofd recht op de nek. En haal nu beide voeten weer naast elkaar.

Achteroverbuiging

Zet nu beide handen op de flanken (achterkant van de rug, ter hoogte van de nieren). Breng beide ellebogen iets naar achter. Strek op een inademing de borst naar voren, terwijl je bekken recht boven de benen blijft.

Uitademend laat je het hoofd naar achteren vallen en je ademt in de houding rustig in en uit. Na een aantal ademhalingen breng je op een inademing het hoofd omhoog en breng dan op de uitademing de armen weer langs het lichaam.

Veel plezier !